BUGÜN BİRARADAYIZ ®
BUGÜN BİRARADAYIZ ® - eburakgunden
@eburakgunden
• YAZAR •
Ankara’da doğmuş bir İzmirliyim. Doğuştan spor sever. Futbol aşığı ve hakemi. Herkes için uygulanabilir ve sürdürülebilir bir beslenme programı olduğuna inanan,Beslenme ve Diyetetik bölümü mezunu, diyetisyen, sağlıklı beslenme serüveninde bir yol arkadaşı, işbirlikçi... Haydi gelin sizlerle birlikte güzel bir serüvene çıkalım...
İLHAM VEREN KENT SELÇUK EFES
Tarih : 08.07.2019 • Kaynak : Bugün Biraradayız
PAYLAŞ : Bu içeriği Facebookda paylaş  Bu içeriği Twitterda paylaş  Bu içerği LinkedInde paylaş  Bu içerği Pinterestde kaydet

İzmir şehir merkezinden 75 km uzakta M.Ö. 6000 yıllarına dayanan 8000 yıldır topraklarında medeniyetlerin yaşadığı, manevi miraslar doğrultusunda Türkiye’nin değil tüm dünyanın şehri olan, mütevazi şehir Selçuk…

İzmir’den keyifli bir ekiple Selçuk’a doğru yola çıktık. Bilen bilir en uzun yolculuklar bile eğer yanınızda sohbeti, muhabbeti güzel insanlar varsa lezzet verir. Lezzet demişken İzmir Aydın asfaltı üzerinde ve Selçuk’un girişinde bulunan Şişgüzar Restaurant’ta lezzet molası verdik. Çeşitli mezeler ve muazzam çöp şiş deneyimi yaşatan bu yerde isteyen köfte de yiyebiliyor.

Çaylarımızı içtikten sonra kısa bir yolculuk sonrası Selçuk İstasyon Meydanı’na vardık. İstasyon meydanında bir zamanlar Şirince Boğazı’ndan geçip kuzeye yani Ortaçağ’ın Hac merkezi olan St. Jean Kilisesi’ne içme suyu taşıyan 15m yükseklikte Bizans su kemerleri heybetle yükselmekte ve sevimli leylek ailelerine ev sahipliği yapmaktadır.

Leyleklerle selamlaştıktan sonra Selçuk tren istasyonunu arkanıza aldığınızda sağınızda Cafe Carpouza yani eski adıyla Grand Hotel Huck sevimli yapısıyla karşınıza çıkıyor. Anadolu’nun ilk tren hattı üzerinde kalan, tarihi dokusuyla turistleri her zaman kendine çekmiş olan Selçuk bu tren yolunun yapılmasıyla birlikte daha çok uğranan bir yer halini almış

İstasyon meydanında Selçuk kentinin 8000 yıllık tarihini anlatan, Kent Belleği Müzesi bulunmaktadır. Rehberimizin güzel ve açıklayıcı anlatımlarıyla Selçuk ilçesinin tarihi güzelliklerini tüm çıplaklığıyla görmüş olduk. Selçuk Kent Belleği Müzesi Selçuk’ta gezeceğiniz yerlerin bir fragmanı tadında…

Şehrin içlerine doğru gittikçe bu yolda tarihte size eşlik ediyor ve yol sizi St. Jean Kilisesi’ne, Selçuk’un eski ismini taşıyan Ayasoluk Tepesi’ne çıkarıyor. Bu tepe Hristiyan dünyası için Kudüs’ten sonra en önemli dini merkezlerden biridir. Bunun nedeni ise İsa’nın en genç havarisi, İncil yazarı Aziz Yuhanna yani St. Jean’ın mezarı ve St. Jean Bazilikası’nın burada bulunmasıdır. Orta Çağ’da Hristiyan dünyasının Hac merkezlerinden biridir burası.

Yolun devamında karşımıza ihtişamlı yapısıyla Aydınoğlluları’ndan İsa Bey’in 1375 yılında yaptırdığı, adeta St. Jean Bazilikası’na nispet yaparcasına tasarlanmış, Müslüman mimarisinin en güzel eserlerinden biri olan ve Selçuklu mimarisine benzeyen mimarisi sayesinde Selçuk’a isim veren camii İsa Bey Camii’ni ziyaret ettik.

Tarih eşliğinde yürüyüşümüze devam ediyoruz…

Bu sefer yol bizi Mısır’daki Keops Pramidi, Irak’taki Babil’in Asma Bahçeleri ile aynı listede yer alan Dünyanın 7 Harikasından biri olan Artemis Tapınağına çıkarıyor. Günümüze kadar 4 kez inşası yapılmış ancak günümüzde temeli ve birkaç sütundan başka bir kalıntısının olmadığı bu mabet Anadolu’nun yerli Ana Tanrıçası ile Tabiat Tanrıçası aynı zamanda Apollon’un ikiz kız kardeşi Artemis adına, M.Ö. 550 yılında 18 metre yükseklikte 127 tane kolondan oluşan bu görkemli mermer yapı inşa edilmiştir. Uzun zamanlar Ana Tanrıça Artemis’e kurbanlar sunulan bir sunak ve ibadet yeri olarak kullanılan bu yapı bir dönemler de banka olarak kullanılmış. Ve tarihin ilk bankası olarak bilinmektedir.

Tarihi gezimize ara verdiğimiz sırada kentin merkezinde bulunan ve Cumartesi günleri kurulan Selçuk Yerli Halk Pazar’ını gezme fırsatı bulduk ve gerçekten taze ve capcanlı sebze, meyvelerle birlikte adeta sağlık fışkırıyordu. Pazar gezmelerini sevenlerin detaylıca gezmesini şiddetle tavsiye ederim.

Dinlenmek için otellerimize, pansiyonlarımıza çekildik “Selçuk’ta en güzel geceyi nerede geçirirsiniz?” diye sorarsanız ben Şirince derim. Şirince kapalı çarşısının başlangıcında, Dimitros Kilisesi istikametinin tam tersi istikametinde ve merkezi bir yere sahip şirin Şirince evlerinden birinden çevirme olan Nikbin Konak Pansiyon isimli sahipleri Yurdanur Hanım ve Süleyman Bey ile daha da şirinleşen bir pansiyonda bir gece geçirdim. Dizaynıyla tam anlamıyla bir gece geçirmekten lezzet duyabileceğiniz, her detayı görsel zevk ve konfor sağlayan bu pansiyon sahiplerinin eşsiz sohbeti ile daha da güzel bir yer oluveriyor bir anda. Yakında cafe olarak da bizlere hizmet verecek olan pansiyon Şirince’de bir gece geçirmek için ve eş dost oturup bir şeyler içmek için gayet güzel bir tercih olacaktır.

Akşam yemeği için Selçuk Belediye Başkanı Sayın Filiz CERİTOĞLU SENGEL’in davetlisi olarak çocukluğumdan beri bildiğim Pamucak Sahili’nde belediyeye ait bir restauranta geldik ve Filiz Hanım ile birlikte Selçuk hakkında sohbet ettik.

Sayın Filiz CERİTOĞLU SENGEL’e bir paragraf açmak isterim…

Tamamen halktan biri, dinlemeyi seven, güler yüzlü ve misafirperver bir hanım. Güçlü ve Atatürk’ün tam anlamıyla görmek istediği Türk kadını profilini yansıtan, bir siyasiden çok bizden biri. Selçuk’un tarihine bakıldığında bir kadın şehri olarak ortaya çıkması ile belediye başkanının bir kadın olması gerçekten çok güzel bir detay. Selçuk’un ilk kadın belediye başkanı olması dolayısıyla kendisini kutluyor, kendisine hizmet süresi boyunca başarılar diliyorum…

Akşam yemeği sonrası otellerimize çekildik ve güzel bir gece geçirdik.

Ertesi gün heyecanla uyandık çünkü o gün Selçuk Belevi’nde Şen Şeftali Şenliği’ne katılacak, hasat yapıp şeftali ile alakalı üretilenbirbirinden yaratıcı ürünleri görecek, lezzetleri tadacaktık. Ama öncelikle uğramamız gereken bir yer vardı. Meryem Ana Evi.

Hristiyanlık inanışına göre Hz. İsa’nın çarmıha gerilişinden sonra Hz. Meryem, havari Yuhanna (St. Jean) ile birlikte bu bölgeye gelmiş ve hayatının son yıllarını burada geçirmiştir. Ev bu nedenle 1952 yılında Hristiyanlar için kutsal olarak kabul edilip hac yeri olarak ilan edilmiştir. Bu küçük yapının içine girdiğiniz anda sizi büyülüyor, içerisinde St. Jean ve Papaların her ziyaretinde Meryem Ana’ya bıraktıkları hediyeler bulunmaktadır.

Mumlarımızı diktikten ve devasa dilek duvarına dileklerimizi astıktan sonra hasat yapmak için Şen Şeftali Şenliği’nin yapılacağı Belevi’ne doğru yola koyulduk. Yol üzerinde yükselen devasa Meryem Ana heykelinin önünde bir miktar durduk, insanlar buraya geldiklerinde bu heykelin olduğu yerde de mutlaka dururlar ve dilek ağacına dileklerini asarlar.

Burada garip bir detay var size aktarmak istediğim. Meryem Ana heykelini karşınıza aldığınızda sağ tarafta kalan, zamanında Efes’e büyük yıkımlar yaşatan ve hala aktif olan bir fay hattının yüzeye vurmuş hali çarpıcı bir şekilde karşınıza çıkıyor.

Ve hasadı yapacağımız şeftali bahçesine, Belevi’ne vardık. Selçuk Kaymakamı Ekrem İNCİ, Selçuk Belediye Başkanı Filiz CERİTOĞLU SENGEL ve kendisi de ziraat mühendisi olan CHP Genel Başkan Yardımcısı ve CHP Bursa Milletvekili Orhan SARIBAL ve köylü kadınlarının şen katılımı ile şeftali hasadı yaptık. Kova kova şeftali topladık ve dalından kopardığımız tazecik şeftalilerden yeme fırsatı bulduk.

Efelerin ve Seferihisar belediye bandosunun da eşlik ettiği Kortejle birlikte şen adımlarla şenlik alanına doğru yürüdük.

Şenlik alanında birbirinden güzel tezgahları, sergileri  gezdikten keyifli dakikalar geçirdikten sonra artık ayrılma vakti gelmişti.

Bu güzel şehre defalarca gelmiş olmama rağmen hiç bu kadar keyif almamıştım. Daha gidilecek ve gezilecek yerleri olan bu kentin bir kısmını sonraya bırakıyoruz, bir daha gelmek için de bir bahanemiz olsun öyle değil mi?

Keyifle kalın, hoşça kalın…